Een afstand houden van 1,5 meter, gelijk aan de slag en geen handen schudden. Dit is het nieuwe ‘normaal’ voor de monteurs van RoSecure.  Het coronavirus maakt dat we anders met elkaar om moeten gaan. Dat we een gepaste afstand moeten houden en vaker onze handen moeten wassen. En daar houden onze monteurs zich aan. Toch zorgen ze ondertussen dat de beveiliging van klanten in orde is.

Willem Kruithof, monteur bij RoSecure, legt elke week honderden kilometers af. Van Zwolle tot Wolvega of van Haarlem naar Maastricht, hij komt echt overal in Nederland. Vanwege de verscherpte maatregelen moet er anders gewerkt worden: nu komt Willem alleen voor de spoedgevallen. “Bijvoorbeeld voor een storing of het installeren van een alarmsysteem, dat blijft belangrijk.”

Normaal gesproken zag een bezoek aan een klant er anders uit. “Ik kwam bij de klant en we maakten kennis met elkaar. We bespraken hoe en wat er gaat gebeuren. Vervolgens ga ik de producten installeren en programmeren om uiteindelijk alles te testen. Daarna maak ik de documentatie in orde en als alles gereed is, leg ik het systeem uit aan de klant. Na het geven van uitleg, laat ik de nodige documenten door de klant tekenen. Mocht het werk toelaten en het gezellig zijn, dan drink ik graag met de klant een kopje koffie.”

Willem gaat nog steeds naar klanten, maar tijdens de rit naar de klant belt hij al dat hij eraan komt. “Ik bel van tevoren zodat klanten weten dat ik eraan kom. Ik houd gepaste afstand, ontsmet mijn handen regelmatig en ik ben niet langer aanwezig bij de klant dan nodig is. De voorzorgsmaatregelen worden zorgvuldig in acht genomen bij een bezoek aan de klant en de uitvoering van de werkzaamheden. Ook hebben we standaard mondkapjes en handschoenen in onze bus, mocht de klant het willen dan gebruiken we deze beschermingsmiddelen.”

Bij een ingewikkelde situatie moet Willem creatieve oplossingen bedenken. “Ik maak het kenbaar en ik kijk zoveel mogelijk uit. Als ik niet naar binnen mag, dan overleg ik met de zaak hoe ik moet handelen. Dit kan bijvoorbeeld hulp op afstand zijn, zodat de klant het zelf kan installeren. En als ik beperkte ruimte heb, dan probeer ik toch zoveel mogelijk afstand te nemen. Hierbij neem ik ook de voorzorgsmaatregelen in acht. Gelukkig heb ik nog steeds goed contact met klanten, zodat we dan vaak samen tot een veilige oplossing komen.”